Flitspaal voor fietsers?!

bicycle-1834377_1920Vrijdagavond zat ik lekker voor de televisie. Eerst was Holland’s Got Talent weer te zien. Dat was weer een leuke aflevering waarbij veel viel te lachen. Daarna was RTL Late Night te zien, wat ik half gevolgd heb. Ik besloot nog even het late nieuws te kijken, gewoon om het nieuws.

Merel presenteerde het late nieuws van RTL. Aan het einde van het nieuws kwam een opvallend bericht. In België komen er flitspalen voor fietsers! Ja je lees het goed, een flitspaal voor fietsers. Ik moest dit nieuws even verwerken. Zelfs in mijn droom hield dit mij nog wel even bezig. 
Ik dacht eerst aan een 1 april grap. Maar dat kan bijna niet waar zijn. Die dag ligt al ver achter ons. Daarna dacht ik aan een rare grap. Een grap was het zeker niet, de flitspaal komt er. Dat werd mij wel duidelijk na het RTL Nieuws. Moest ik nu lachen of juist huilen (van het lachen)? Misschien wel een combinatie van beide.

Dat je een fietser wil flitsen is best hilarisch. Misschien een bromfiets of een fiets met een elektrische motor, maar de gewone fietser? Kan die werkelijk geflitst worden? Dat is toch heel bizar? Waar ben je dan mee bezig? Nu moet ik zeggen dat ik best wel veel fiets. Zo fiets ik regelmatig van en naar Zwolle.

Nu fiets ik best in een rap tempo vind ik zelf. Ik kan 25 KM in één uur halen, als ik niet veel verkeerd of wind tegen heb. Stel dat ik op die manier zou fietsen in België? Moet ik mij dan zorgen maken om geflitst te worden? Ik zie het al voor me… Hoe moet dat gecontroleerd worden? Je ziet aan een fiets niet wie de fietser is volgens mij? Een normale fiets heeft geen kenteken… of misschien in België wel?

Stel dat ze dat in Nederland ook gaan invoeren. Moet ik dan mijn snelheid aanpassen? Moet ik dan bang zijn om geflitst te worden? Hoe hoog zou die boete dan worden? Allemaal vragen waar ik wel graag antwoorden op zou willen. We gaan het wel zien. Ik vind het bericht op dit moment alleen maar grappig.

Een flitspaal voor fietsers. Wat is het volgende? Een flitspaal voor voetgangers? ‘Meneer u wandelde te snel’. ‘Wilt u niet zo hard lopen?’ ‘Te hard gewandeld, €75,-, pinnen of contact?’. Het lijkt allemaal een grap, maar het is misschien dichterbij dan wij denken…

Plaats een reactie