Boekrecensie: Belofte maakt schuld

Bij de Bruna viel mijn oog op het boek ‘Belofte maakt schuld’ van Sarah Pinborough. Het leek mij wel een interessant boek om te lezen. Het boek werd ook nog eens aangeprezen door Harlan Coben. Nu moet ik zeggen dat ik hoogte verwachtingen had van dit boek. Aangezien ik behoorlijk veel boeken van Harlan gelezen heb. Die verwachten kwamen meer dan uit! Wat een ontzettend goed en spannend boek is dit.

Het verhaal gaat over Lisa. Lisa draagt een groot geheim met zich mee uit haar verleden. Welk geheim dit precies is, is niet meteen duidelijk. In het boek krijg je als lezer te maken met verschillende terugblikken. Je reist als het ware terug in de tijd. Langzaam denk je dat Lisa beter leert kennen. Hier, in het dagelijks leven, hebben de gebeurtenissen uit het verleden een grote rol op het heden. Lisa is bijzonder op haar hoede en is overbezorgd om haar dochter Ava. 

Lisa’s beste vriendin, Marilyn, heeft zo haar eigen problemen. Maar toch hebben de twee vriendinnen enorme steun aan elkaar. Toch heeft Marilyn af en toe haar twijfels bij Lisa. Er lijkt iets aan de hand te zijn, maar wat? Ondertussen is Ava een behoorlijk lastige puber. Ook zij heeft een dubbele agenda. Op school heeft ze een soort van relatie. Maar daarnaast heeft ze ook met een onbekende contact via Facebook.

Langzaam maar zeker lijkt het verleden Lisa in te halen. Steeds meer herinneringen komen ineens weer boven water. Dan blijkt wat Lisa vroeger gedaan heeft. Dat is een shock voor haar huidige omgeving. Ineens blijkt Lisa spoorloos te zijn verdwenen. Het leven van haar en van haar dochter wordt in één klap volledig om zijn kop gezet. Maar hoe moet dat nu verder?

‘Belofte maakt schuld’ is meer dan alleen een aanrader. Door de verschillende terugblikken denk je dat je Lisa leert kennen. Maar of je eigen herinneringen ook altijd de juiste zijn? Dat blijkt soms toch nog net even anders dan je zou denken. Dit boek heeft mij in ieder geval niet los gelaten. Het las heel makkelijk en goed weg. Je krijgt als lezer echt een bepaald beeld bij Lisa. Zelf kon ik het haast niet geloven wat ze allemaal gedaan heeft. Maar dan blijkt dat er een hoop oorzaken voor zijn.

Als je van thrillers houdt én van Harlan Coben, dan is ‘Belofte maakt schuld’ zeker een aanrader. Dit boek gaat ook verfilmd worden, staat op de achterkant van het boek. Dat gaat vast en zeker een spannende thriller worden. Zelf heb ik al beelden bij de film, maar dat komt puur door mijn eigen fantasie bij dit boek.

Wanneer je begint aan ‘Belofte maakt schuld’, dan wil je niet stoppen met lezen. Je wilt weten hoe het allemaal afloopt. Ik heb dit boek echt met veel plezier gelezen. Het is een verhaal die je niet makkelijk los zult laten. Echt een aanrader. Wie weet ga ik zelf nog even op zoek naar ‘Wat jij niet ziet’ van Sarah. Ik ben wel nieuwsgierig of dat net zo’n goed boek is als ‘Belofte maakt schuld’.

Plaats een reactie