Boekrecensie: De Onschuld Zelve

Op een donderdagavond liep ik in de stad. Mijn doel was om nieuwe boeken te kopen. Dus liep ik in een grote boekhandel. Eenmaal binnen was het nog lastig kiezen. Zoveel boeken, zoveel keuze, welke boeken zijn goed? Mijn oog viel op ‘De Onschuld Zelve’ van Amy Lloyd. Vooral de cover sprak mij erg aan. ‘Je vertrouwt hem. Waarom ben je dan toch zo bang?’. Ik wist dat dit een boek was die ik graag wilde lezen.

Deze thriller is echt een aanrader. De spanning wordt goed opgebouwd. Allereerst lees je hoe de hoofdpersoon, Samantha (Sam genoemd) in het leven staat. Haar leven is alles behalve spannend. Ze mist duidelijk een doel in haar leven. Al snel komt ze op het idee om een man in de gevangenis een brief te sturen. Na een uitzending van ‘Making a Murderer’ leerde ze Dennis Danson kennen.

Als lezer leef je helemaal mee met Sam. Zij krijgt langzaam maar zeker gevoelens voor Dennis. Hij geeft haar de indruk ook gevoelens voor haar te hebben. Maar zij woont in Engeland en hij in Amerika. Dus een relatie zal er wel niet inzitten, zou je kunnen denken. Na veel brieven te hebben gestuurd krijgt Sam contact met Carrie. Carrie is een vrouw die geloofd in de onschuld van Dennis. Ze krijgt het gevoel alsof Sam en Dennis voor elkaar gemaakt zijn.

Alleen is er één probleem. Dennis zit al jaren vast in de gevangenis op verdenking op de moord op een jong meisje. Hij heeft altijd ontkent dat hij het meisje vermoord heeft. Dankzij de hulp van Carrie wist Dennis keer op keer aan de doodstraf te ontsnappen. Maar de hoop om ooit nog vrij te komen heeft Dennis opgegeven. Toch krijgt hij weer een beetje hoop wanneer Carrie een nieuwe documentaire maakt.

Sam is ondertussen tot over haar oren verliefd op Dennis. Ze zoekt hem een paar keer op in de gevangenis. Maar wat heeft ze nu aan deze relatie? Wil ze dit wel? Ineens vraagt Dennis haar ten huwelijk. Het huwelijk vindt in de gevangenis plaats. Daarna gaat het vrij snel. Ineens komen er bewijzen aan het licht dat Dennis mogelijk onschuldig is. Na een nieuw onderzoek komt Dennis op vrije voeten. Eindelijk kunnen Sam en hij een leven samen opbouwen, toch?

Het leven van Sam komt door één uitspraak op zijn kop te staan. Ineens is de man, van wie ze houdt, een vrij man. Samen kunnen ze een toekomst opbouwen. Maar echt genieten kan Sam niet. Elke keer lijken er weer vreemde dingen te gebeuren. Is Dennis wel zo onschuldig als die lijkt? Het lijkt erop als Sam een gruwelijke fout heeft gemaakt…

De Onschuld Zelve is een boek die je niet snel weg zult leggen. Wanneer het verhaal eenmaal op gang komt, wil je steeds verder lezen. Is het wel een thriller, zoals op de cover staat? Je zult merken dat er veel kippenvel momenten in voorkomen. Het boek is met recht een aanrader te noemen. Het is een combinatie tussen liefde en spanning. De opbouw van het verhaal is heel bijzonder geschreven. Als lezer bleef ik in gedachten volledig bij het verhaal. Je leert elk personage steeds beter kennen. Sommige personages denk je te kennen, totdat ze anders blijken te zijn dan je denkt.

Een boek die zeker verfilmd zou mogen worden.