Nieuw dobbel/bordspel: Qwixx on Board

Vorige week was het dan eindelijk zover. White Goblin kwam met een nieuwe variant van het bekende dobbelspel Qwixx. Bij deze nieuwe variant is een bordspel toegevoegd. Ik keek er zelf al maanden naar uit! Alleen had ik niet echt een idee wat het nu echt inhield. Maar wanneer je het speelt, word het al snel duidelijk hoe het werkt.

De basis van het nieuwe spel is gelijk gebleven (gelukkig). Nog altijd mag je als actieve speler twee handelen uitvoeren. Eerst tel je de ogen van de twee witte dobbelstenen bij elkaar op. Deze kruis je af op je scoreblad. Daarna tel je de ogen van één witte dobbelsteen en één gekleurde dobbelsteen (rood, geel, groen en blauw) bij elkaar op en kruis je af. De andere spelers mogen alleen de ogen van de twee witte dobbelstenen gebruiken, maar dat hoeft niet. Het mag, voel je niet verplicht om te doen.

Bij Qwixx on Board komt er nu een derde handeling bij. Met een speelpion mag je één tot vijf stappen zetten op het spelbord. Op het spelbord staan allerlei getallen in verschillende kleuren. Je kunt het spelbord op een tactische manier gebruiken. Wanneer je bijvoorbeeld geen goede ogen scoort, kun je altijd nog het spelbord gebruiken.

Wel zijn er regels aan verbonden. Je mag op een getal staan die je of af kunt kruizen of al af gekruist hebt. Dat is echt een hele fijne toevoeging. Hierbij is de kans op minpunten heel klein. In het normale Qwixx spel, zonder spelbord, gebeurt het nog wel eens dat je minpunten krijgt. Dat wil je natuurlijk liever niet.

Onderaan de getallen op het spelbord staan kleine getallen. Deze kleine getallen zijn de bonuspunten die je aan het einde van het spel verdient. Het kan maar zo zijn dat je twintig bonuspunten krijgt! Zo kun je nog een hogere eindscore halen. Het is nu heel eenvoudig om een score van honderd punten te halen!

Ik ben een groot fan van dobbelspellen. Dat is niet nieuw voor de meeste lezers. Maar Qwixx on Board is echt wel mijn favoriete dobbelspel tot nu toe! Qwixx heb ik al heel vaak gespeeld en heb het aan vrienden laten zien. Het is heel snel, makkelijk en heel gezellig. Vooral de kleurencombinaties spreken mij ook aan.

Als je Qwixx vaak speelt, is Qwixx on Board echt een aanrader. Ik heb hem afgelopen weekend voor het eerst gespeeld. Wij werden er heel enthousiast van. Je wordt er fanatieker en gaat stappen vooruitdenken. Je gaat echt nadenken wat je als, actieve speler, gaat doen met de derde optie. Het is alleen nog even wachten op de extra scoreblokjes. Maar die komen er zeker aan, heb ik gehoord!

Een gedachte over “Nieuw dobbel/bordspel: Qwixx on Board

Plaats een reactie