Buspassagier:’Ik voel me gangster’

bus-690508_1280Een busreis is niet iedere dag hetzelfde. Soms reis je met een normale bus. Soms reis je met een touringcar. Soms rijdt de bus gewoon door en soms rijdt de bus helemaal niet! Maar goed, wel reis ik iedere keer met mede passagiers in de bus. Dat is soms best wel leuk, maar soms verbaas ik mij ook wel.

Neem nu vanavond. Ik zat in de bus, rustig te genieten van de rit. Bij de eerste halte springt een jonge meid de bus in. Op de voet gevolgd door een jonge jongen. Op zich niet geks, totdat de jonge meid een rare uitspraak deed. ‘Ik zit nooit achterin, nu voel ik mij gangster’. 

Deze uitspraak zette mij toch wel aan het denken. Wanneer je achterin de bus gaat zitten ben je dus een gangster? Dat heb ik nooit geweten! Niet dat ik veel achterin de bus zit, maar toch. Achterin een bus zitten dus vaak gangster. Wel goed om te weten! Ik kijk vanaf nu heel anders naar de bus dan gisteren.

Mensen die voorin de bus zitten zijn dus het tegenovergestelde van een gangster? Dus de non-gangsters zitten voorin. Goed om te weten, zou je denken. Maar waar wil nu zitten? Ik weet het echt niet. Ik voel mij geen gangster, dus achterin ga ik niet meer zitten, denk ik. Voorin wil ik ook niet meer zitten.

Dus blijf ik dan nu staan als er alleen achterin een plek is? Of denken mensen dan dat ik een gangster ben? Aan de ene kant is het wel stoer om als een ‘gangster’ gezien te worden. Maar eerlijk is eerlijk ik zie er niet uit als een typische gangster. Dus ik ga wel in het midden zitten. Dan zit ik er precies tussenin.

Ik kon er wel om lachen, om die jonge meid. Zij voelde zich een gangster in de bus. Gelukkig voor haar zaten er niet veel mensen in de bus. Met veel mensen in de bus zou deze jonge meid dat nooit geroepen hebben denk ik. Maar ja van de buitenkant kun je niet zien of iemand een gangster is. Tenminste ik heb dat nooit gezien en nooit echt opgelet eigenlijk. Maar ik ga daar vanaf morgen wel anders naar kijken….

Waar ga jij zitten in de bus? Voorin of toch achterin? (Waar de gangster zitten….)

Plaats een reactie