Bed and Breakfast 2020: Creatief met kleur mét Marijke

Het is weer vrijdagavond en dus tijd voor Bed and Breakfast (BenB). Opnieuw testen drie BenB koppels elkaar BenB. Als eerste zijn daar Daisy en Remco. Zijn hebben kamers met schuine wanden. Ik moet zeggen dat ik daar best aan zou moeten wennen. Aangezien ik bijna twee meter ben, zou ik daar wel moeite mee hebben. Gelukkig staan Daisy en Remco open voor feedback van hun ‘collega’s. Zo lief dat Daisy het over collega’s heeft.

Het eerste koppel wat arriveert bestaat uit Ron en Cor. Zij vinden hun eigen BenB een ‘uit de hand gelopen hobby’. Zij krijgen een kamer die meer huiselijkheid zou kunnen verdienen. Zij vinden hem iets te strak. Ze vonden het zelfs meer op een hotel lijken. Nu vond ik deze vergelijking wel een tikkeltje overdreven. Maar wie ben ik om dat te zeggen.

Daarna kwamen Marijke en Kees. Ik ben fan van Marijke, dat wil ik toch even zeggen. Ik moest meteen aan Ingrid van Zaai (VPRO met postbode Siemen) denken. Haar ‘accent’ of ‘dialect’ vind ik geweldig. Marijke is meer van ‘creatief met kleur’. Ze vond dat de BenB van Daisy en Remco wel meer kleur kon gebruiken. Alleen al hoe ze dat zei, genoot ik meer van haar.

Snel door naar het (verplichte) uitje. Daisy en Remco kozen voor een bezoek aan een bakker. Er werd flink gebakken, onder andere eierkoeken. Iedereen leek aardig te genieten van het uitje. Snel ging iedereen door naar bed. Het is toch best vermoeiend, al deze nieuwe indrukken. Ik geef ze dan ook geen ongelijk hoor.

Het ontbijt kregen de koppels op hun kamers. Dat vond ik een beetje vreemd. Ik zou het leuker vinden om in een aparte kamer te ontbijten. Niet op een kleine kamer en zo krap op elkaar. Maar de koppels leken dat niet zo erg te vinden. Ik heb nog niet heel veel ervaring met slapen in een BenB, maar ontbijt op de kamer sla ik graag over.

Marijke en Kees hebben hun BenB in Nijeveen. Laat ik dat plaatsje nu heel goed kennen. Sterker nog, ik kom er geregeld. Ik had Marijke en Kees dus tegen kunnen komen. Nu overweeg ik zelf om daar eens langs te gaan voor een overnachting. Want de groene wakerkoker, waar Ron en Cor het over hadden, wil ik zelf ook wel graag zien.

Daisy en Remco kregen een kamer voor drie personen aangewezen. De bedden stonden uit elkaar. Dat vonden ze niet zo fijn, dus wilden ze maar wat graag de bedden tegen elkaar aan hebben. Of dat wel helemaal de bedoeling was? Wilde Marijke dat wel hebben? Volgens mij hebben ze geen klachten gekregen.

Het uitje was heel bijzonder. De koppels gingen los op de tractor! Vooral Daisy leefde helemaal op. Dit was helemaal haar ding. Zo fijn om mensen zo enthousiast op televisie te zien. Want ik was een beetje voorzichtig over Daisy. Nu was mijn beeld helemaal veranderd. Dus het was een zeer geslaagd uitje. Ik vraag me altijd af of iedereen het echt wel leuk vindt. Want het is toch een soort verplichting. Een voorwaarde om mee te mogen doen aan het programma.

Bij het ontbijt kreeg ik een ander beeld van Marijke. Ze was in de weer met taart. Ja, u lees het goed, taart. Bij het ontbijt taart, ik snap deze combinatie niet. Heel leuk dat Marijke iets wil doen voor haar gasten. Maar taart bij het ontbijt? Dan vind ik ‘creatief met kleur’ leuker hoor. Taart is lekker bij de koffie om 15.00 uur bijvoorbeeld. Maar of ik het af zou slaan in de ochtend? Daar geef ik liever geen antwoord op.

Als laatste was de BenB van Ron en Cor aan de beurt. Bij hun BenB vielen mij de houten balken vooral heel erg op. De opvallende foto in de douche viel Marijke en Kees heel erg op. Zij vonden dit wel heel erg fijn. Wie weet was het wel een stukje herkenning? Een beetje zoiets als thuiskomen. Dat vind ik heel lief om te zien.

Daisy en Remco zijn ook heel positief. Het was helemaal in hun stijl. Dat snap ik wel, want de BenB’s van beide koppels komt wel aardig overeen met elkaar. Dus dat konden Ron en Cor in hun zak steken.

Snel door naar het uitje: wadlopen. Helaas had Remco zwakke enkels en liet hij dit uitje aan zich voorbijgaan. Het wadlopen is voor mij lastig. Ik zie het als twee losstaande woorden; wad en lopen. Maar het is een werkwoord, die je samenvoegt. Daar moest ik wel even aan wennen. Maar ik vond het wel een fijn uitje. Volgens mij is het heel fijn, over het wad te lopen. Opgaan in de natuur is toch iets prachtigs? Vooral Marijke werd hier heel erg blij van.

De tips vlogen je om de oren. Zo miste Marijke een haakje in de badkamer voor haar handdoek. Waarvoor heb je dat nodig vraag ik mij af. Een handdoek kan ook over de kachel? Een prullenbakje bij de Senseo is ook lastig. Voor Daisy dan, want die miste ze een beetje. Ron (of Cor) gaf aan wat de bedoeling nu precies was.

Al met al was het weer een ouderwets gezellige aflevering. Zulke fijne en vooral hardwerkende mensen die hun BenB positief willen presenteren. Mijn favoriete persoon van deze aflevering was echt Marijke. Maar de BenB van Ron en Cor sprak mij het meeste aan. De sfeer die ik ervoer (van afstand voor de buis) vond ik heel fijn.

Laat ik nu goed gegokt hebben. De BenB van Ron en Cor kwam als winnaar uit de bus. Zij kregen het meeste geld van de andere koppels. Dus dat hebben ze goed gedaan. Maar ik denk er zelf wel aan om eens te gaan kijken in Nijeveen. Al is het alleen maar op een stukje taart bij Marijke en Kees te proeven.

Bed and Breakfast is iedere vrijdagavond om 20.30 uur te zien bij MAX op NPO 1.

Plaats een reactie